Acknowledgments

The Social Dinner event of the International Workshop TRENTO 2009 took place at Cantina Endrizzi, S. Michele all'Adige (TN), on April 7th 2009.

On behalf of the Organizing Committee of the 5th International Workshop on Preferences and Decisions TRENTO 2009, it is my pleasure to thank prof. Sergio Filosi, Dean of the prestigious Art Institute "Alessandro Vittoria" of Trento, as well the accompanying group of staff and students, for their remarkable contribution to the Social Dinner celebrating event in honour of prof. Mario Fedrizzi's 60th anniversary, plus of the strong and long standing friendship and research collaboration between the groups coordinated by prof. Benedetto Matarazzo (Catania) and prof. Aldo Ventre (Naples) and our applied mathematics group at the Department of Computer and Management Siences, Faculty of Economics, University of Trento.

In particular, I wish to express my thanks to prof. Sergio Filosi himself, for his charming and careful organization of the Art Institute contribution to the Social Dinner celebrating event, and for the fine artistical and cultural contextualizing address he delivered at the occasion (see below). Moreover, I wish to thank the Art Institute staff members prof. Lorenza Sebastiani, prof. Elena Filippi, and dott. Anna Pisetta for the inspired and exquisite objects created, as well as the students Saverio Gabrielli and Stefano Visintainer for their splendid musical performance. Thanks also to Ms. Davies Lorraine for her translation assistance and delightful reading of prof. Sergio Filosi's address. Finally, I thank prof. Carlo Piccoli who has friendly and thoughtfully arranged and cultivated the contact between myself and prof. Sergio Filosi.

I hope that our collaboration with the Art Institute "Alessandro Vittoria" of Trento continues and develops in further instances of the interface of creativity between Art and Science, following on-going contacts and collaboration with other institutional bodies of the University of Trento, namely the Science Faculty and the Engineering Faculty.

prof. R. A. Marques Pereira
Department of Computer and Management Sciences,
Faculty of Economics, University of Trento

Intervento del prof. Sergio Filosi,
Preside dell'Istituto d'Arte "Alessandro Vittoria" di Trento,
alla Cena Sociale del convegno TRENTO 2009, Cantina Endrizzi, 7 aprile 2009
 
Desidero muovere espressioni di ammirazione al Vice Rettore Vicario dell’Università di Trento prof. Mario Fedrizzi per le numerose funzioni che ha esercitato in ambito universitario all’insegna di una forte abnegazione, nonché rivolgere un saluto cordiale agli autorevoli astanti.

Altresì espressioni di ringraziamento al prof. Ricardo Alberto Marques Pereira per l’opportunità che mi viene data a partecipare a questo momento conviviale e a riferire alcune brevi osservazioni.

In questi ultimi anni questo nostro particolare Istituto delle Arti di Trento – nel quale sono impartiti l’insegnamento dell’arte , della musica, della danza e a breve della recitazione – ha assunto la funzione di centro della creatività e luogo della ricerca, alla luce di un sistema formativo allargato, di tipo policentrico (in contrasto con la concezione di scuola centrica). Tutto ciò per contrastare che la scuola non sia lasciata nei suoi spazi tradizionali, con l’unica variante di qualche contenuto nuovo. Pertanto rientra nella nostra attività di ricerca stabilire anche un collegamento con le Università, come è stato già indicato dal prof. R. A. Marques Pereira. Tale collegamento racchiude il tentativo di superare quella netta distinzione tra ambito artistico e scientifico che viene vissuta a tutto oggi come opposizione. Eppure si è convinti che sussista un elemento di convergenza tra scienza e arte. Questo elemento è lo sperimentalismo. L’obiettivo ambizioso che intendiamo porre in essere è quello di ricercare una relazione tra lavoro scientifico ed estetico, poiché queste due attività hanno una comune caratteristica essenziale: di essere segni della capacità tipicamente umana e tipicamente sociale di dare senso al mondo, attraverso la prassi cognitiva ed il lavoro.

Ritengo doveroso precisare che se questo nostro Istituto delle Arti si muove nella direzione di uno spiccato utilizzo di tecnologie di ultima generazione, per assicurare agli allievi l’incontro con la “realtà virtuale” e la computer art, permangono comunque al suo interno sul piano didattico talune attività artistiche legate alla tradizione. Giacché in questa serata è stata programmata un’ulteriore forma di riconoscimento alla persona del prof. Mario Fedrizzi nonché del prof. Benedetto Matarazzo della Facoltà di Economia di Catania e del prof. Aldo Ventre della Facoltà di Architettura di Napoli, intendiamo contribuire a valorizzare il tributo attraverso due forme espressive legate alla creatività.

-           La prima: trattasi di tre oggetti che rientrano nella categoria delle arti applicate e precisamente della tecnica degli smalti a fuoco. E’ questa una tecnica che utilizza l’accoppiamento di paste vitree policrome e superfici metalliche (nel nostro caso il rame). Il suo impiego è stato introdotto nell’area mediterranea attorno al 1200 a.C. e il suo apice, in Europa, risale al Medioevo. Oggetti dipinti con questa tecnica hanno avuto un ruolo determinante nella metà del XV secolo, in particolare nell’Italia settentrionale. Questi brevi cenni storici stanno a dimostrare che gli oggetti sono particolarmente preziosi. Innanzitutto per la loro unicità:  non può esistere una copia e nell’ipotesi in cui l’oggetto fosse replicato non potrebbe mai raggiungere l’assoluta identità. Sono oggetti su cui l’intervento dell’esecutore è totalizzante e su di essi permane l’impronta della mano oltre che il carattere distintivo di stile. In definitiva sono oggetti unici realizzati da due docenti professoresse Lorenza Sebastiani e Elena Filippi, e da un assistente di laboratorio signora Anna Pisetta, poiché i nostri studenti in ques’ultima parte dell’anno scolastico sono occupati in attività straordinarie, come l’elaborazione di un video per 17 testi del poeta Edoardo Sanguineti, l’approntamento di oggetti scenici per un’opera lirica di Gotifredo Ferrari, la realizzazione di alcuni murales sulle torri di un centro commerciale della nostra città, la preparazione di diverse performance per la giornata europea della cultura che si terrà a Linz in Austria.

-           La seconda: strettamente correlata alla prassi musicale con due autori come E. Grieg e N. Paganini. In modo più specifico per Grieg “La sonata per violino e pianoforte n. 3 opera 75 (allegro moderato, moderato), per Paganini “Il Cantabile in RE maggiore per violino e pianoforte”. Gli interpreti – studenti del Liceo Musicale sono Saverio Gabrielli (violino) e Stefano Visintainer (pianoforte).

prof. Sergio Filosi

English version, address by prof. Sergio Filosi,

I wish to express my admiration to the University of Trento’s Vice-chancellor Prof. Mario Fedrizzi for the many roles he played in the university, driven by his dedication and commitment. I would also like to greet all of the esteemed participants.
 
I also wish to thank Prof. Ricardo Alberto Marques Pereira for the opportunity he gave me to take part in this meeting and to participate with some brief observation.
 
In recent years our Art Institute of Trento - in which art, music, ballet and soon drama are taught - has become a centre of creativity and research.  Having applied a polycentric, wider educational concept (in contrast to the centric school concept) the school is prevented from being confined within its traditional context, with little new content as the only innovation.  Therefore, it is a part of our research activity programme to also establish a close link with the universities, as Prof. R. A. Marques Pereira explained beforehand. The target of this connection is to overcome the distinction between art and science - which are still seen to oppose each other. Nevertheless, we strongly believe that there is a profound connection between the domains of art and science. This is called experimentalism. The ambitious aim which we intend to achieve is to research the relationship between scientific and artistic practices; as these two disciplines share a fundamental characteristic: they are signs of the typical human and social skill to give sense to the world through the cognitive process and work.
 
I deem it important to mention that even though our school, the Institute of Art, follows the path of innovation by using the latest technology to ensure that the students can experience “virtual reality” and computer art, traditional activities remain in the programme. As an addition to the tribute to Prof. Mario Fedrizzi, to Prof. Benedetto Matarazzo from the Faculty of Economics of the University of Catania and to Prof. Aldo Ventre from the Faculty of Architecture of the University of Naples , we wish to give our contribution through two expressive forms of creativity.
 
The first: consists of three objects that come under the category of applied arts and are precisely based on the ‘fired paint’ technique. This is a technique which combines multicoloured glass pastes and metallic surfaces (in our case, copper). This method was introduced in the Mediterranean area around 1200 BC and reached its peak in Europe during the Middle Ages. Objects painted in this technique had a crucial role in the middle of the 15th century, mainly in northern Italy. This brief glance on history demonstrates how precious the objects are. Most importantly because they are unique: a copy can not exist and if it were attempted an identical replica could never be achieved. On each object both the prints of the creator’s hands and distinctive style are visible. These unique objects are created by two teachers, Professors Lorenza Sebastiani and Elena Filippi and their workshop assistant Ms. Anna Pisetta, as our students are busy in the last part of the school year with various projects, such as: shooting a video to illustrate 17 poems by Edoardo Sanguineti, arranging the props for an opera by Gotifredo Ferrari, painting murals on the towers of a local commercial centre and getting ready for the European day of culture, that will take place in Linz, Austria.
 
The second: consists of two musical pieces written by E.Grieg and N.Paganini. From Grieg “La sonata per violino e pianoforte n.3 opera 75 (allegro moderato, moderato).
From Paganini “Il Cantabile in RE maggiore per violino e pianoforte”. The performers are students of the Musical Lyceum, Saverio Gabrielli (violin) and Stefano Visintainer (piano).
 
Prof. Sergio Filosi