Erasmus + è il Programma dell’Unione europea nei settori dell’Istruzione, della Formazione, della Gioventù e dello Sport, per il periodo 2021-2027.
Forte del successo ottenuto dal Programma nel periodo 2014-2020, Erasmus+ accresce le opportunità rivolte a un numero maggiore di partecipantie nei confronti di un’ampia gamma di organizzazioni.  All’interno del Programma assumono ruoli centrali alcuni temi chiave quali l’inclusione sociale, la sostenibilità ambientale, la transizione verso il digitale e la promozione della partecipazione alla vita democratica da parte delle generazioni più giovani. Trascorrere del tempo in un altro paese per studiare, imparare e lavorare dovrebbe diventare la norma, così come l’essere in grado di parlare altre due lingue oltre alla propria lingua madre. 
Per il periodo 2021-2027 Erasmus+ dispone di una dotazione finanziaria pari a 28,4 miliardi di euro, che rappresentano un importo quasi doppio rispetto al Programma precedente (2014-2020).

Logo Erasmus +

Azione chiave 1: mobilità individuale a fini di apprendimento - Mobilità per studenti/esse e  personale dell'istruzione superiore

Partecipano a Erasmus+ tutti gli Stati membri dell’UE compresi Norvegia, Islanda, Liechtenstein, Macedonia del Nord, Turchia e Serbia.

Mobilità per studenti e staff 2022/2023

Durata: 1.6.2022- 31.7.2024 (26 mesi)
Coordinatore: Università degli studi di Trento
Istituti ospitanti: 368 istituti partner in 31 paesi
Breve descrizione: Il progetto offre opportunità di mobilità tra Istituti partner aderenti al Programma (e per un 20% del budget complessivo anche verso Istituti extra Europa) a studenti, personale accademico e non accademico per motivi di studio, ricerca, insegnamento e formazione. La mobilità può essere di lunga (2-12 mesi) o di breve (5-30 gg) durata, fisica o blended. I blended intensive programme (BIP) sono programmi misti elaborati congiuntamente da almeno 3 istituti di 3 paesi partecipanti che prevedono modalità di apprendimento/insegnamento innovative.
Mobilità previste: 810 studenti per studio (700 long and 110 short), 250 studenti o neolaureati per tirocinio (200 long and 50 short), 35 mobilità per teaching staff, 25 mobilità per staff training, 3 BIPs 
 

Mobilità per studenti/esse e staff 2021/2022

Durata: 1.9.2021-31.10.2023 (26 mesi)
Coordinatore: Università degli studi di Trento
Istituti ospitanti: 368 istituti partner in 31 paesi
Breve descrizione: Il progetto offre opportunità di mobilità tra Istituti partner aderenti al Programma (e per un 20% del budget complessivo anche verso Istituti extra Europa) a studenti, personale accademico e non accademico per motivi di studio, ricerca, insegnamento e formazione. La mobilità può essere di lunga (2-12 mesi) o di breve (5-30 gg) durata, fisica o blended. I blended intensive programme (BIP) sono programmi misti elaborati congiuntamente da almeno 3 istituti di 3 paesi partecipanti che prevedono modalità di apprendimento/insegnamento innovativo.
Mobilità previste: 900 studenti per studio (750 long and 150 short), 250 studenti o neolaureati per tirocinio (200 long and 50 short), 35 mobilità per teaching staff, 25 mobilità per staff training, 2 BIPs
 

KA1 Mobilità individuale a fini di apprendimento - Mobilità per studenti/esse e staff tra Paesi Partner

Mobilità per studenti/esse e staff tra Paesi Partner al Programma (ICM 2020)

Include 10 Paesi: Albania, Bosnia-Erzegovina, Kossovo, Tunisia, Federazione Russa, Bangladesh, Vietnam, India, Sud Africa, Giappone 

Project website
Durata: 2020-2023
Coordinatore: Università degli studi di Trento
Partner: 

  • Polytechnic University of Tirana, Albania
  • University of Sarajevo, Bosnia-Erzegovina
  • University of Pristina, Kossovo
  • University of Carthage, Tunisia
  • Tunis El Manar, Tunisia
  • Polzunov Altai State Technical University, Federazione Russa
  • ​HSE St. Petersbrug, Federazione Russa
  • Ufa State Aviation Technical University, Federazione Russa
  • North Caucasus Federal University, Federazione Russa
  • Asian University for Women, Bangladesh
  • Hanoi University of Science and Technology, Vietnam
  • Ho Chi Minh City University of Technology, Vietnam
  • University of Science and Technology of Hanoi, Vietnam
  • Academy of Science and Technology, Vietnam
  • Hanoi University, Vietnam
  • Amrita University, Coimbatore, India
  • ​Stellenbosch University, Sud Africa
  • Nagasaki University, Giappone
  • Tokyo University, Giappone
  • Nara Institute of Science and Technology, Giappone

Breve descrizione: Il progetto offre opportunità di mobilità tra Istituzioni di Paesi extra UE a studenti, personale accademico e non accademico per motivi di studio, ricerca, insegnamento e formazione. 
Mobilità previste: incoming: 92 studenti, 39 mobilità staff per teaching, 18 staff amministrativo e 2 staff per training. Outgoing: 29 staff per teaching e 7 mobilità staff amministrativo

Mobility of learners and staff between Programme and Partner countries (ICM 2019)

Include 13 Paesi: Albania, Ucraina, Algeria, Tunisia, Israele, Federazione Russa, Bangladesh, Tailandia, Cambogia, Vietnam, India, Argentina e Giappone. 

Project website
Durata: 2019-2022
Coordinatore: Università degli studi di Trento
Partner

  • Polytechnic University of Tirana, Albania
  • National Aerospace University, Ucraina
  • Université Abou Bekr Belkaïd de Tlemcen, Algeria
  • Université Batna 2, Algeria
  • University of Science and Technology Houari Boumediene, Algeria
  • Université Annaba, Algeria
  • University of Carthage, Tunisia
  • Université de Sousse, Tunisia
  • Tunis El Manar, Tunisia
  • Haifa University, Israele
  • Hebrew University of Jerusalem, Israele
  • Ural State University of Economics, Federazione Russa
  • Tomsk Polytechnic University, Federazione Russa
  • Ufa State Aviation Technical University, Federazione Russa
  • North Caucasus Federal University, Federazione Russa
  • Asian University for Women, Bangladesh
  • Chulalongkorn University,Tailandia
  • Burapha University, Tailandia
  • Royal University of Phnom Penh, Cambogia
  • Hanoi University of Science and Technology, Vietnam
  • Ho Chi Minh City University of Technology, Vietnam
  • University of Science and Technology of Hanoi, Vietnam
  • Academy of Science and Technology, Vietnam
  • Hanoi University, Vietnam
  • Amrita University, Coimbatore, India
  • Universidad Nacional de Cuyo, Argentina
  • Nagasaki University, Giappone
  • Tokyo University, Giappone
  • Nara Institute of Science and Technology, Giappone

Breve descrizione: Il progetto offre opportunità di mobilità tra Istituzioni in Paesi extra UE a studenti, personale accademico e non accademico per motivi di studio, ricerca, insegnamento e formazione. 
Mobilità previste: incoming:156 studenti, 34 mobilità staff per teaching, 21 administrative staff e 14 staff per training. Outgoing: 25 staff per teaching e 7 administrative staff mobility

Mobility of learners and staff between Programme and Partner countries (ICM 2018)

Project website
Durata: 2018-2021 (estensione fino 2022)
Coordinatore: Università degli studi di Trento
Paesi

  • National Aerospace University Kharkiv Aviation Institute Named By N Zukovskiy, Ucraina
  • University of Novi Sad, Serbia
  • Université Batna 2, Algeria
  • Université de Tlemcen, Algeria
  • Université d'Annaba, Algeria

Breve descrizione: Il progetto offre opportunità di mobilità tra Istituzioni di Paesi Partner al programma a studenti, personale accademico e non accademico per motivi di studio, ricerca, insegnamento e formazione. 
Mobilità previste:  30 in totale: 18 incoming studenti, 6 incoming staff accademico, 3 incoming staff amministrativo, 2 outgoing staff accademico, 1 outgoing staff amministrativo

KA1 Erasmus Mundus Joint Master Degrees

Erasmus Mundus Joint Master Degree (EMJMD) are a prestigious, integrated, international study programme, jointly delivered by an international consortium of higher education institutions. Students at Master's level from all over the world can apply.

IMSISS - International Master in Security, Intelligence & Strategic Studies

Project website

Durata: 2019-2025
Coordinatore: University of Glasgow, Regno Unito
Partner: 

  • University of Glasgow, Regno Unito
  • Università degli Studi di Trento, Italia
  • Charles University in Prague, Repubblica Ceca
  • Dublin City University, Irlanda

UniTrento Dipartimenti/Centri:​ Scuola di Studi Internazionali 

Breve descrizione: Students on this master’s degree programme will examine a broad range of contemporary security challenges, such as terrorism, civil war and conflict, mass migration, energy supply security, cybersecurity, and new technologies, and transnational and serious organised crime. Students will also explore the intelligence and strategic approaches used by governmental and non-governmental actors to combat these threats. The degree adopts a unique approach to the study of security by combining theoretical, applied and empirical knowledge and skill sets. Students will have the opportunity to meet with and work alongside a range of academics and researchers from international partner universities and think tanks from around the world, as well as practitioner experts from governmental and industry security and defence sectors. Students on IMSISS will study across Europe in at least 3 cities and universities. They have the opportunity to undertake short study visits to other universities and can apply for work-based learning placements as part of the independent study semester. 

LCT - European Masters Program in Language and Communication Technologies

Project website

Durata: 2019-2025
Coordinatore: Universität des Saarlandes, Germania
Partners: 

  • Universität des Saarlandes, Germania
  • Università degli Studi di Trento, Italia
  • Università di Lorraine, Francia
  • Università di Groningen, Paesi Bassi
  • Charles University Prague, Repubblica Ceca
  • University of Malta, Malta
  • University of Basque Country, Spagna

UniTrento Dipartimenti/Centri: Centro Interdipartimentale Mente/Cervello
Breve descrizione: The European Masters Program in Language and Communication Technologies (LCT) is designed to meet the demands of industry and research in the rapidly growing area of Language and Communication Technologies. It offers education and training opportunities for the next generation of leaders in research and innovation. It provides students with profound knowledge and insight into the various disciplines that contribute to the methods of language and communication technologies and it strengthens their ability to work according to scientific methods. Moreover, the students also acquire practice-oriented knowledge by choosing appropriate combinations of modules in language technology, computational linguistics and computer science. 

ME3+ European Joint Masters in Management and Engineering of Environment and Energy +

Project website

Durata: 2020-2026
Coordinatore: Institut Mines Telecom Atlantique, Francia
Partners: 

  • Institut Mines Telecom Atlantique, Francia
  • Università degli Studi di Trento, Italia
  • Budapest University of Technology and Economic, Ungheria
  • University of Borås, Svezia
  • Libera Università di Bolzano, Italia

UniTrento Dipartimenti/Centri: Ingegneria Civile, Ambientale e Meccanica
Breve descrizione: ME3+ programme is an integrated and innovative programme combining Energy and Environmental Process Engineering together with Management and Social Sciences, and integrating the information and communication technology (ICT) for a 2-years full programme (120 ECTS).

KA2 Capacity Building in the field of Higher Education

IREEDER - Introducing Recent Electrical Engineering Developments into Engineering undergraduate curriculum

Project website

Durata: 2019-2022
Coordinatore: Al-Hussein Bin Talal University, Giordania
Partners: 

  • Al-Hussein Bin Talal University, Giordania
  • Universita degli Studi di Trento, Italia
  • Mutah University, Giordania
  • Isra University, Giordania
  • Tafila Technical University, Giordania
  • Philadelphia University, Giordania
  • Instituto de Telecomunicações, Portogallo
  • University of Central Lancashire Cyprus, Cipro
  • Universidade De Vigo, Spagna
  • University of Patras, Grecia

​​UniTrento Dipartimenti/Centri: Ingegneria e Scienza dell’Informazione
Breve descrizione:  The main objective of the  project is to improve the capacities of high quality education, using state of art technology and training staff on improving the quality of the courses taught by making best use of these technologies. The developed courses will be oriented to the recent technologies in electrical engineering including internet of things, cyber security and renewable energy and energy efficiency in addition to their different applications. All these courses will be in accordance with Bologna requirements.

KA2 Knowledge Alliances

IoT Rapid-Proto Labs

Durata: 2018-2020 - estensione fino 2021
Coordinatore: Haaga-Helia University of Applied Sciences
UniTrento Dipartmenti/Centri: Dipartimento di Ingegneria Industriale
Breve descrizione:  IoT Rapid-Proto Labs is a European transnational project bringing Higher Education Institutions and businesses together to accelerate Internet of Things (IoT) product development. The project will create and implement a multidisciplinary (ICT, Design and Electrical Engineering) course curriculum which is focused on real problem-based activities (innovative IoT product development for SME’s/Start-ups). 

KA2 Strategic Partnerships

BRANDY- Experiential education. Interactive/Intensive course of european brand management 

Durata: 2020-2023
Coordinatore: University of Economics in Katowice
Partners:

  • Universite Savoie Mont Blanc, Francia
  • Budapesti Gazdasagi Egyetem, Ungheria
  • Universitatea Din Bucuresti, Romania
  • Immanuel Kant Baltic Federal University, Federazione Russa
  • Fundacion Universitaria San Pablo-Ceu - Universidad Ceu Cardenal Herrera, Spagna
  • Hogeschool West-Vlaanderen Howest, Belgio
  • Universidad De Leon, Spagna
  • Universita Degli Studi Di Trento, Italia
  • Haute Ecole Specialisee De Suisse Occidentale, Svizzera
  • Bauhaus-Universitaet Weimar, Germania

UniTrento Dipartimenti/Centri: Dipartimento di Economia e Managment
Breve descrizione: The consortium will design, test and implement a new concept of experiential intensive course in the field of global brand management. Our main specifications define the educational system to be gamified, competitive and interactive. The course can be sized for a group of approximatively 50-60 international students and 8-10 educators. The targeted students are in the end of their bachelor studies or at the beginning of Masters’ studies.

ABRA- Artificial Biology, Robotics and Art 

Durata: 2020-2023
Coordinatore: Aalborg Universitet 
Partners:

  • Institute of Advanced Design Studies Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság, Ungheria
  • Aalto Korkeakoulusaatio Sr, Finlandia
  • Università degli studi di Trento, Italia

UniTrento Dipartimenti/Centri: Biologia Cellulare, Computazionale e Integrata - CIBIO
Breve descrizione: ABRA is a project with a strong emphasis on developing competencies for the future of work-life. Our project aim is two-fold:
Firstly, to address innovation and renewal of the educational initiatives by developing transdisciplinary higher education methods in the arts and sciences, specialising in the fields of artificial biology, robotics, art and design. Secondly, to introduce sustainable procedures and actions within our focus fields through transdisciplinary education development.
The developed higher education methods in this project will be compiled in a handbook “Best Practices in transdisciplinary higher education”.

INNOCORE - Core Technologies for Education and Innovation in Life Sciences

Durata: 2019-2022
Coordinatore: Università degli studi di Trento
Partners:

  • University of Coimbra, Portogallo
  • Masaryik University, Repubblica Ceca
  • Central European Institute of Technology, CEITEC, Repubblica Ceca
  • Center for Neuroscience and Cell Biology/ Institute for Biomedical Imaging and Life Sciences ,CNC.IBILI, Portogallo
  • Hub Innovazione Trentino, HIT, Italia
  • Parque Tecnológico de la Salud de Granada, PTS, Spagna
  • Sanipedia, Italia
  • Crioestaminal, Portogallo

UniTrento Dipartimenti/Centri: Biologia Cellulare, Computazionale e Integrata - CIBIO
Breve descrizione: We aim to propose a Strategic Partnership that group together academy, companies and industrial facilitators (i.e. incubators and/or accelerators) to raise the technical and entrepreneurial skills of students and research & innovation staff within knowledge-intensive course programs in the field of life science. The project wants to address this challenge valorising Core Facilities as a mean for academy-industry collaboration and through blended education and project based collaborations. Our overarching aim could be delivered by: 1) The development of joint courses and modules targeting students, young researchers and CF staff; 2) The integration of a project based transnational collaboration involving both academy and companies; 3) The intra- and inter regional cooperation to deliver innovative qualification to students, academic research and innovation staff, and companies staff as well.

CoLLab- Teaching Collab: Collaborative Platform for Teaching Excellence  Innovation

Durata: 2019-2021
Coordinatore: Universidade de Aveiro, Portogallo
Partners:

  • Technische Universität Hamburg, Germania
  • Universitetet i Stavanger, Norvegia
  • Università degli Studi di Trento, Italia
  • Kauno Technologijos Universitetas, Lituania

UniTrento Departmenti/Centri: Facoltà di Giurisprudenza
Breve descrizione: ColLab is an ERASMUS+ Strategic Partnership project coordinated by the Universidade de Aveiro (Portugal) with the partnership of members of the European Consortium of Innovative Universities(ECIU), a leading international consortium of research intensive universities, with collective emphasis on innovation, creativity and societal impact, driving the development of a knowledge-based economy.The objective the the ColLab project is to provide teachers/professors in Higher Education with an educational resource centre and a space where they can exchange knowledge and experiences and instructional technologies with their peers in various European countries, in order to become better prepared to face the evolving teaching and learning environment in that sector.

INCLUDED- INclusive ChiLdhood edUcation supporteD by multimEdia and Digital storytelling

Durata: 2019-2022
Coordinatore: Istituto comprensivo 3 Modena, Italia
Partners:

  • Computer Learning, Italia
  • Università degli Studi di Trento, Italia
  • Fundacion AUCAVI, Spagna
  • Fundacion A LA PAR, Spagna
  • Universidad Europea de Madrid, Spagna
  • Kummun koulu school, Finlandia
  • University of Eastern Finland, Finlandia

UniTrento Dipartimenti/Centri: Dipartimento di Psicologia e Scienze Cognitive 
Breve descrizione: INCLUDED aims to identify the best ways to find inclusive paths using the "digital Storytelling". The main objective of this project is to work on the innovative paths that take advantage of the potential of new media to develope an organic plan for integration at European level.

SOS DIGITAL-Providing Support to Students

Durata: 2018-2021
Coordinatore: Universidade do Minho, Portogallo
Partners:

  • Università degli studi di Trento, Italia
  • Universidad de Santiago de Compostela, Spagna
  • Adam Mickiewicz University, Polonia

UniTrento Dipartimenti/Centri: Psicologia e Scienze Cognitive (CIMEC)
Breve descrizione:  SOS-Digital focuses on student wellbeing and on the importance of implementing proper tools to support students in distress or at-risk. Therefore, the main objectives are, first, to define at-risk behaviour, identify resources available to students who are exhibiting, or are affected by at-risk behaviour, and set out the reporting procedures for those who observe at-risk behaviour, and, secondly, to create an online library that will show HEI staff how to effectively deal with these students, by providing simulation videos of real cases.

TAVIE - Tools for enhancing and assessing the value of international experience for engineers

Website: blogs.upm.es/tavie/whats-ta-vie/

Durata: 2018-2021
Coordinatore: Universidad Politecnica de Madrid, Spagna
Partners:

  • Università degli studi di Trento, Italia
  • École Centrale Nantes, Francia
  • KTH Royal Institute of Technology, Svezia
  • Budapest University of Technology and Economics, Ungheria
  • T.I.M.E. Association
  • French Embassy in Madrid, Francia
  • Confindustria Trento, Italia
  • Accenture, USA
  • Aena, Spagna
  • Siemens, Germania
  • Other companies tbc

UniTrento Dipartmenti/Centri: Ingegneria Civile, Ambientale e Meccanica
Breve descrizione:  Develop internationalization strategies and tools for enhancing and assessing global competence for engineering students and alumni, promoting embedded mobility schemes and enforce their quality, and strengthen employability through cooperation across national and organizational borders.
Identify the global competence (knowledge, skills and attitudes) needed by engineers to work and communicate effectively in organisations and companies characterized by cultural and social diversity. 
Develop a toolkit that helps HEIs, companies and organisations as well as engineers to assess the impact of training and international experience on global competence, which will enhance quality assurance of education and international mobility.
Develop innovative and effective teaching and training strategies for students in higher education, drawing on theory and current best practices, and making better use of the many existing opportunities for embedded mobility and cooperation.
Develop strategies and ways for promoting employability that valorizes the competence of engineering graduates with international experience.

Partnerships for Cooperation

C-FLEX: Exploring sustainable futures for Europe's education technology infrastructure

Durata: 2022-2024
Coordinatore: Università degli Studi di Trento
Partners:

  • Università di Rennes 1, Francia
  • TU Delft, Paesi Bassi
  • TU Eindhoven, Paesi Bassi
  • JA Bulgaria, Bulgaria
  • KTH, Svezia                          

Breve descrizione: il progetto di partenariato di cooperazione, intitolato "C-FLEX: Exploring Sustainable futures for Europe's education technology infrastructure" ha l'obiettivo di fornire alle istituzioni e agli studenti strumenti e conoscenze per esplorare l'impatto sistemico delle tecnologie educative digitali.

PORTFOLIO: Exploring inter-connected education through a distributed and blended European Entrepreneurship Minor under the Erasmus+ programme

Durata: 2022-2024
Coordinatore: Università di Rennes
Partners:

  • Università degli Studi di Trento
  • ELTE, Ungheria
  • UPM, Spagna
  • Aalto, Finlandia

Breve descizione: il progetto di partenariato di cooperazione, intitolato "Exploring inter-connected education through a distributed and blended European Entrepreneurship Minor under the Erasmus+ programme", copre diverse priorità individuate da Erasmus+. In generale, si occupa di a) Trasformazione digitale attraverso lo sviluppo della prontezza, resilienza e capacità digitali;  b) Valori Comuni, impegno civico e partecipazione. In particolare, il progetto mira a promuovere sistemi di istruzione superiore interconnessi  e stimolare pratiche innovative di apprendimento e insegnamento. 

CT Academy: Computational Thinking Academy

Durata: 2022-2025
Coordinatore: Università Catholic Education Flanders, Belgio
Partners:

  • Università degli Studi di Trento
  • Ingenious Knowledge GmbH, Germania 
  • Vanstaskolan, Svezia 

Breve descrizione: l'obiettivo principale di questo progetto è potenziare il pensiero computazionale in modo trasversale migliorando le competenze degli insegnanti nelle classi innovative dell'istruzione primaria (classi 1-6).
 

FutureBIO:Let's use biopolymers for the future

Durata: 2022-2024
Coordinatore: Università Pamukkale, Turchia
Partners:

  • Selcuk University Turchia
  • Kırklareli University Turchiay
  • Università degli Studi di Trento 
  • Università Tenica Cluj-Napoca, Romania
  • Cosvitec Società Consortile Arl, Italia
  • FBK, Trento
  • INDIVENIRE Italia
  • CTRL Reality Finlandia
  • OTH Regensburg Germania
  •  SUPSI Svizzera – Partner associato

Breve descrizione: gli obiettivi del progetto FutureBio sono: - aumentare la consapevolezza sociale che l'inquinamento da plastica è un problema che necessita di un'azione urgente e immediata, -ottenere consapevolezza sui prodotti biodegradabili e compostabili, - aumentare l'uso di sacchetti bio sostituendo e vendendo sacchetti di plastica in tutto il paese e in Europa, - incoraggiare e guidare lo sviluppo di materiali e prodotti biodegradabili e compostabili, - guidare accademici e studenti a dare priorità a questi problemi nella pianificazione della loro carriera accademica, - aumentare le competenze di accademici e studenti con formazione sul posto.

Erasmus Mundus Design Measures

EESIC Engineering for Environmental Sustainability and International Cooperation

Durata: 01.02.2022-30.04.2022
Coordinatore: Università degli Studi di Trento
Partners:

  • Instituto Superior Técnico (IST) di Lisbona, Portogallo
  • Universitat Politècnica de València (UPV), Spagna

Breve descrizione: questa progetto è finalizzato alla progettazione di un futuro master congiunto Erasmus Mundus in "Ingegneria per la sostenibilità ambientale e la cooperazione internazionale" (EESIC). EESIC mira a formare ingegneri ambientali in grado di affrontare problemi caratterizzati da complessità tecniche e alla ricerca di soluzioni innovative e sostenibili. Il programma biennale, 120 ECTS è organizzato in quattro semestri, con i primi tre presso i partner principali e il quarto che può essere speso anche presso uno dei numerosi Partner Associati che saranno selezionati nei diversi continenti. La tesi di laurea magistrale si concentrerà sulla ricerca applicata nel contesto di progetti di ingegneria di collaborazione internazionale. L'eccellenza nell'insegnamento, perseguita anche attraverso un approccio progettuale e pratico, e la promozione di competenze trasversali, comprensione interculturale e mentalità aperta in una classe internazionale di studenti, caratterizzeranno un piano di studi che rivisita le tradizionali materie dell'ingegneria ambientale introducendo le conoscenze più avanzate, la ricerca all'avanguardia, le soluzioni basate sulla natura e le capacità non tecniche. L'approccio educativo si concentrerà sulla promozione delle competenze trasversali attraverso il paradigma dell'ingegneria dello sviluppo, basato sull'apprendimento basato su progetti nei contesti della cooperazione internazionale. Grazie alle loro competenze poliedriche, i laureati saranno impiegati in qualsiasi tipo di problema di ingegneria ambientale caratterizzato da complessità e interdisciplinarietà. Il programma dovrebbe avere un impatto sulla promozione di soluzioni sostenibili dal punto di vista ambientale in tutto il mondo.

Jean Monnet

ESAF European Societies and Academic Freedom (Module)

Durata: 01.01.2022 - 31.12.2024
Coordinatore: Università degli Studi di Trento
Partners:

  • Scholars at Risk Italy
  • Scholars at Risk International  
  • Trentino Forum for Peace
  • Trentino Network of Human Rights Defenders
  • Centro per la Cooperazione Internazionale

Per maggiori informazioni consultare la pagina dedicata

SMEIE Summer Module on Economics and Institutions in Europe

Durata: 1.03.2022 - 28.02.2025 
Coordinatore: Università degli Studi di Trento

Per maggiori informazioni consultare la pagina dedicata