MAECI - Bando per l’Assegnazione di Contributi per Progetti di Scambi Giovanili

Big Data Processing and Analysis (BigPro)

Durata: 2018-2019
Coordinatore: Università di Trento
Partner: German University in Cairo e Ain Shams University (Egitto); Université de Carthage e Université de Sfax (Tunisia); Agence Spatiale Algérienne;Université des Sciences;Technologies Houari Boumediene e Université de Batna (Algeria); Université Cadi Ayyad de Marrakech; Université Chouaib Doukkali d’El Jadida (Marocco).

Breve descrizione: Il progetto ha previsto la mobilità di 12 dottorandi dai Paesi del Nord Africa. Le mobilità sono state realizzate nell’area dell’ICT con lo scopo di offrire opportunità di formazione alla ricerca e di sviluppo di nuove tecnologie nell’ambito dell’elaborazione e l’analisi dei big data finalizzate a varie applicazioni quali il monitoraggio ambientale e biomedicale.

Strutture coinvolte: Dipartimento di Ingegneria e Scienze dell'informazione e la Scuola di Dottorato in Informatica e Telecomunicazioni.

Moins de déchets plus d’opportunité: l’économie vert au service de MPME e Ouagadougou (EuropeAid - SwitchAfricaGreen)
Meno sprechi maggiori opportunità: l'economia verde al servizio di MSME e Ouagadougou

Finanziatore: Commissione Europea,  EuropeAid
Periodo: 2018-2021
Coordinatore: Fondazione ACRA
Partner: Università degli Studi di Trento, Città di Torino, Comune di Milano, Fédération nationale des Industries de l’Agroalimentaire et de transformation du Burkina Faso (FIAB), Mairie de Ouagadougou.

Si tratta di un progetto di cooperazione internazionale il cui scopo è quello di contribuire a sostenere il Burkina Faso nella promozione dello sviluppo sostenibile, incoraggiando la transizione verso un’economia verde inclusiva in grado di generare crescita, occupazione e di ridurre la povertà.

Struttura coinvolta: Dipartimento di Ingegneria Civile Ambientale Meccanica

Strategic partnership for knowledge - Funded by MAECI
Sustainable energy, environment and industrial innovation
Duration: 2017-2020
Coordinator: Politecnico di Milano
Short description: The aim of the project is to create both higher education and research opportunities for young people from the most important countries for Italian international cooperation (22 Countries, including for example Ethiopia, Egypt, Tunisia, Albania, Cuba, Afghanistan...).
Furthermore, the programme aims to improve dialogue with the Italian university system in order to create a coordinated and constructive method to apply development ideas.
Mobility implemented: 2 Master students (one from Mozambique and one from Tunisia) and 1 PhD student (from Albania)

Switch Africa Green- Funded by European Commission
Moins de déchets, plus d'opportunités: l'économie verte au service de MPME de Ouagadougou - Less waste, more opportunities: the green economy at the service of micro, small and medium-sized enterprises in Ouagadougou
Duration: 2017-2019
Coordinator: Fondazione ACRA
Short description: The overall objective of the programme is to contribute to poverty reduction in Africa in the context of sustainable development through support to private sector led inclusive green growth which fosters transformation towards green economy.
Mobility implemented: project ongoing

Scambi giovanili- Funded by MAECI

Big Data Processing and Analysis (BigPro)

Duration: 2018-2019
Coordinator: University of Trento
Short description: The project offers mobility opportunities for 12 PhD students from Egypt, Tunisia, Algeria and Morocco, in order to let them to acquire advanced skills in the elaboration and analysis of "big data".
Mobility implemented: 11 PhD mobility, 2 coming from ALgerai, 1 from Egypt, 4 from Morocco and 4 from Tunisia